Tipe Kepribadian Ekstrover dalam Novel Seri Anak: Kajian Psikologi Sastra Carl Gustav Jung

Zhanen A'rofani Wakhid

Abstract


This research is a study that focuses on aspects of human mentality in the form of extroverted personality types on child characters. The object of this study is a children's series novel entitled Little Ballerina and Hwaiting by Muthia Fadhilla Khairunnisa. This research is operated using a psychological study proposed by Carl Gustav Jung. The focus of this research is in the form of extroverted personality types of the main characters in the novels. Based on the focus of the study, the purpose of this research was to describe the extroverted personality type in the character of the child, namely the extroverted-minded, extroverted-feeling, extrovert-sensing, and extrovert-pioneer personality type. As a result of this research four personality types were found on the child character: on the extrovert-minded personality type, the objective minded child produced the idea; on extroverted feelings, children easily adapt; on a realistic and pleasant extrovert-sensing, child resulting from sensory stimulation; and on extrovert-pioneering personality types, fickle and creative children. This type of research is qualitative research and literary psychology as a research approach. The research data is collected using library research techniques. Data analysis was performed using descriptive analysis techniques and accompanied by in-depth interpretation.

 

Penelitian ini merupakan penelitian yang berfokus pada aspek kejiwaaan manusia berupa tipe kepribadian ekstrover pada tokoh anak. Objek penelitian ini berupa novel seri anak yang berjudul Little Ballerina dan Hwaiting karya Muthia Fadhilla Khairunnisa. Penelitian ini dioperasikan menggunakan kajian psikologi yang dikemukakan oleh Carl Gustav Jung. Fokus penelitian ini berupa tipe kepribadian ekstrover tokoh utama dalam novel. Berdasarkan fokus penelitian, maka tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan tipe kepribadian ekstrover pada tokoh anak, yaitu tipe kepribadian ekstrover-pikiran, ekstrover-perasaan, ekstrover-penginderaan, dan ekstrover-pengintuisian. Sebagai hasil penelitian ini diperoleh empat tipe kepribadian pada tokoh anak: pada tipe kepribadian ekstrover-pikiran, anak berpikiran objektif yang menghasilkan ide; pada ekstrover-perasaan, anak mudah menyesuaikan diri; pada ekstrover-penginderaan, anak realistis dan menyenangkan yang dihasilkan dari rangsangan pancaindera; dan pada tipe kepribadian ekstrover-pengintuisian, anak berubah-ubah dan kreatif. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dan psikologi sastra sebagai pendekatan penelitian. Data penelitian dikumpulkan dengan menggunakan teknik studi pustaka. Analisis data dilakukan menggunakan teknik deskriptif analisis dan disertai dengan interpretasi mendalam.


Keywords


children novel; literature psychology; extrovert

Full Text:

PDF

References


Anatol, G. L. (2011). Children’s and young adult literatures. The Cambridge History of African American Literature, 619–654. https://doi.org/10.1017/CHOL9780511780967.026

Feist, G. (2014). Teori Kepribadian. (Astiani Melly, Ed.) (Edisi 7). Jakarta: Salemba Humanika.

Hall, C. (2005). Teori-Teori Psikodinamik (Klinis). (Supratikna, Ed.). Yogyakarta: Kanisius Media.

Hunt, P. (2005). Introduction: The expanding world of Children’s Literature Studies. Understanding Children’s Literature: Second Edition, 1–14. https://doi.org/10.4324/9780203968963

Irawati, R. P., & Purwani, N. (2013). Nilai-nilai Moralitas dan Budaya Asing dalam Sastra Anak Terjemahan Melalui Pemaknaan Sastra Anak. Lingua, IX(1), 46.

Jung, C. G. (1976). Psychological Types. (M. Fordham, G. Adler, W. Mcguire, & R. F. C. Hull, Eds.) (6th ed.). New York: Princeton University Press.

Jung, C. G. (1986). Menjadi Diri Sendiri: Pendekatan Psikologi Analitis. (A. Cremers, Ed.) (Edition 2). Jakarta: PT. Gramedia.

Khairunnisa, M. F. (2013). Hwaiting: From Seoul to Beijing. Bandung: Mizan Media Utama.

Khairunnisa, M. F. (2014). Hwaiting: Dream Comes True. Bandung: Mizan Media Utama.

Khairunnisa, M. F. (2016). Little Ballerina: Ketika Si Tomboi Belajar Balet. Bandung: Mizan Media Utama.

Khairunnisa, M. F. (2017). Little Ballerina: Goes to Italy. Bandung: Mizan Media Utama.

Nurgiyantoro, B. (2004). Sastra Anak: Persoalan Genre. Humaniora, 16(2), 107—122. https://doi.org/10.22146/jh.v16i2.811

Nurgiyantoro, B. (2010). Sastra anak dan pembentukan karakter. Cakrawala Pendidikan, 1(3), 25—40. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/1553/1/03BURHAN_EDIT.pdf

Romadhon. (2015). Perilaku Tokoh Utama Novel Saksi Mata Karya Suparto Brata : Kajian Psikologi Sastra. Digilib Unnes. Universitas Negeri Semarang. Retrieved from https://lib.unnes.ac.id/21313/1/2111409003-s.pdf

Sayekti, O. M. (2015). Sastra Anak untuk Membangun Budaya Literasi. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 2(1), 221—227. Retrieved from jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/trihayu/article/view/793

Semiun, Y. (2013). Teori-teori Kepribadian. (Koratno Dwi, Ed.) (Edisi 1). Yogyakarta: Kanisius Media.

Sharp, D. (1987). Types personality. (V. Cowan, Ed.). Canada: Inner City Books.

Suprapto, L., Andayani, & Waluyo, B. (2014). Kajian Psikologi Sastra Dan Nilai Karakter Novel 9 Dari Nadira Karya Leila S. Chudori. BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 2(3), 1—15.

Tripungkasi, S. Y. (2013). Pembelajaran Sastra di Sekolah Dasar melalui Karya Sastra Cerita Rakyat sebagai Salah Satu Bentuk Pengenalan Budaya Nusantara. Konferensi Nasional Bahasa Dan Sastra III, 518—521.




DOI: http://dx.doi.org/10.31503/madah.v10i1.830

Article metrics

Abstract views : 153 | views : 110

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Zhanen A'rofani Wakhid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

MADAH INDEXED BY:

 

 _____________________________________________________________________________________________________________

@2017 Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra (E-ISSN 2086-6038, P-ISSN 2580-9717), Balai Bahasa Riau, Jalan H.R. Soebrantas Km. 12,5, Kampus Binawidya Kompleks Universitas Riau, Panam, Pekanbaru, Riau. Powered by OJS

 Creative Commons License
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.